Corporate Taxpayer Satisfaction and Compliance Analysis at Pratama Dumai Tax Office: Review of the Service System

  • Teddy Chandra Institut Bisnis dan Teknologi Pelita Indonesia
  • Evelyn Wijaya Institut Bisnis dan Teknologi Pelita Indonesia
  • Adi Suryadiningrat Pratama Dumai Tax Office
  • Stefani Chandra Institut Bisnis dan Teknologi Pelita Indonesia
  • Jennifer Chandra Institut Bisnis dan Teknologi Pelita Indonesia
Abstract viewed = 0 times
PDF downloaded = 0 times

Abstract

The improvement of services to corporate taxpayers is expected to increase the satisfaction of corporate taxpayers so it is expected to increase compliance in the taxation sector. The new paradigm that places government officials as servants of the state and society must be prioritized to improve the performance of public services. The purpose of the study was to determine the direct effect of the Service Quality variable on the Satisfaction and Compliance of Corporate Taxpayers. The population in this study were corporate taxpayers registered at Pratama Dumai Tax Office, which amounted to five thousand and thirty-seven taxpayers. To minimize the incompleteness of the data, in this study, a questionnaire will be distributed to ninety-eight respondents. Data analysis in this study used descriptive analysis and Partial least squares (PLS). The results of the analysis of service quality affect corporate taxpayer satisfaction, service quality affects corporate taxpayer compliance and taxpayer satisfaction affects corporate taxpayer compliance.

References

Akmal, E., Panjaitan, H. P., & Ginting, Y. M. (2023). Service Quality, Product Quality, Price, and Location on Customer Satisfaction and Loyalty in CV. Restu. Journal of Applied Business and Technology, 4(1), 39–54.
Arief, 2007: 167. Kepuasan Dapat Dilihat Dari Kesesuaian Harapan Dengan Layanan Yang Diterima, Ketidak Puasan Dilihat Dari Ekspektasi Yang Tidak Sesuai Dengan Harapan.
Arif, I., Komardi, D., & Putra, R. (2021). Brand Image, Educational Cost, and Facility on Student Satisfaction and Loyalty at STIE Pelita Indonesia. Journal of Applied Business and Technology, 2(2), 118–133.
Andreanto, Y. 2016. Pengaruh Modernisasi Sistem Admnistrasi Perpajakan Terhadap Tingkat Kepatuhan Wajib Pajak Badan, Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi: Vol 5, No 6, ISSN: 2460-0585.
Akromi Khairina Asbar, 2014. “Pengaruh Tingkat Kepuasan Pelayanan, Pemahaman Perpajakan, Keadilan Perpajakan, Sanksi Perpajakan dan Kesadaran Perpajakan terhadap Tingkat Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi pada KPP Pratama Sanapelan Pekanbaru.
Avianto, G. D., Rahayu, S. M., & Kaniskha, B. (2016). Analisa Peranan E-Filing Dalam Rangka Meningkatkan Kepatuhan Dan Kepuasan Terhadap Pelaporan Surat Pemberitahuan Tahunan Wajib Pajak Orang Pribadi (Studi Pada Kantor Pelayanan Pajak Pratama Malang Selatan).
Agus Bandiono (2021). Pengaruh kualitas pelayanan kantor pajak terhadap kepuasan wajib pajak Buku Pedoman Penulisan Tesis Program Magister Manajemen Institut Bisnis dan Teknologi Pelita Indonesia,
Chandra, T., Renaldo, N., & Putra, L. C. (2018). Stock Market Reaction towards SPECT Events using CAPM Adjusted Return. Opción, Año 34(Especial No.15), 338–374.
Daryono. 2017. Self Assesment System, Sistem Informasi Perpajakan, Penerapan E-Filing dan Sanksi Perpajakan Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Dengan Kualitas Pelayanan Sebagai Variabel Intervening (Studi Empiris Pada KPP Pratama Karanganyar). Program Magister Manajemen STIE-AUB Surakarta.
Dewi Retnosari, 2018. Analisis Penerapan Sistem E – Filing Dalam Upaya Meningkatkan Kepatuhan Dan Kepuasan Wajib Pajak Badan Dalam Penyampaian Surat Pemberitahuan (Spt) Masa Dan Tahunan (Di Kantor Pelayanan Pajak Pratama Sidoarjo Utara).
Delone Dan Mclean (2003). Kepuasan Pengguna Juga Dapat Dianggap Sebagai Fungsi Dari Persepsi Kebermanfaatan, Kualitas Layanan Yang Sangat Penting Bagi Penerimaan Dan Kesuksesan Untuk Mencapai Kepuasan.
Ellyn Nurbaiti. 2016. Pengaruh Implementasi Sistem Elektronik Bagi Wajib Pajak Terhadap Kualitas Pelayanan Administrasi Perpajakan. Fakultas Administrasi Negara. Universitas Brawijaya.
Eliza Putri (2019). Analisis Penerapan E-Spt Dalam Pelaporan Spt Tahunan Wajib Pajak Badan Pada Kantor Pelayanan Pajak Pratama Medan Kota.
Fajri, D., Chandra, T., & Putra, R. (2021). The Influence of Brand Image and Promotion on the Decisions of Students in STIE Mahaputra Riau with Learning Interest as Intervening. Journal of Applied Business and Technology, 2(3), 223–232.
Farah Alifa (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kesadaran Wajib Pajak, Dan Pengetahuan Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak (Studi Pada Umkm Yang Terdaftar Di Kpp Pratama Semarang Selatan).
Ghozali, Imam. 2016. Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Progam IBM SPSS 23 (Edisi 8). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Ghozali, I & Latan 2014. Partial Least Square Teknik dan Aplikasi Menggunakan Program Smart PLS 3.0
Hafni, L., Renaldo, N., Chandra, T., & Thaief, I. (2020). The Use of Regression Models with Supply Chain Management to Increase Financial Satisfaction of Generation Z. International Journal of Supply Chain Management, 9(5), 1641–1650.
Harlim, 2018. Program E-System Perpajakan Membuat Pembayar Pajak Merasa Mudah Dan Dapat Menghemat Waktu, Dapat Melakukan Pembayaran Pajak Hingga Pelaporan SPT Secara Online.
Harianto, 2015. Pengaruh Efektivitas E-Spt Masa Ppn Pada Kepatuhan Wajib Pajak Badan Di Kpp Pratama Makassar Selatan
Hair et al. (2017). Structural Equation Model (SEM) Digunakan Untuk Mengeksplorasi Atau Mengkonfirmasi.
Hidayat, A., Chandra, T., & Putra, R. (2022). Service Quality on Consumer Satisfaction and Non-Wage Consumer Loyalty in BPJS Ketenagakerjaan Pekanbaru Panam Branch. Journal of Applied Business and Technology, 3(2), 166–176.
Jacksen, Chandra, T., & Putra, R. (2021). Service Quality and Brand Image on Customer Satisfaction and Customer Loyalty at Pesonna Hotel Pekanbaru. Journal of Applied Business and Technology, 2(2), 142–153.
Jacobus, Rico. 2012. Model Kualitas Pelayanan (SERVQUAL) Parasuraman.
Juran, 1998. Kepuasan Pelanggan Dilihat Bila Kualitas Pelayanan Diberikan Dapat Memenuhi Keperluan Pelanggan.
Khatoon, S., Zhengliang, X., & Hussain, H. (2020). The Mediating Effect of Customer Satisfaction on the Relationship Between Electronic Banking Service Quality and Customer Purchase Intention: Evidence From the Qatar Banking Sector. Sage Open, 10(2), 1–12. https://doi.org/10.1177/2158244020935887
Kiki Angreni (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Wajib Pajak Restoran Badan Pendapatan Daerah Kota Makassar.
Lukman, T. A., Hafni, L., Panjaitan, H. P., Chandra, T., & Sahid, S. (2022). The Influence of Service Quality on Taxpayer Satisfaction and Taxpayer Compliance at BAPENDA Riau Province. International Conference on Business Management and Accounting, 1(1), 40–59.
Nasution, A. F., Safari, S., Purwati, A. A., & Panjaitan, H. P. (2022). The Effect of Service Quality and Trust on Customer Satisfaction and Loyalty at PT. Agung Toyota Harapan Raya Pekanbaru. International Conference on Business Management and Accounting (ICOBIMA), 1(1), 96–108.
Nor Hadi (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Perpajakan Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak.
Panjaitan, H. P., Renaldo, N., & Suyono. (2022). The Influence of Financial Knowledge on Financial Behavior and Financial Satisfaction on Pelita Indonesia Students. Jurnal Manajemen Indonesia, 22(2), 145–153. https://doi.org/10.25124/jmi.v22i1.4289
Parasuraman Et.Al 1990. Kepuasan Konsumen Pelayanan Jasa Dapat Diukur Dari Kesenjangan Antara Harapan Dan Persepsi Pelanggan Terhadap Pelayanan Yang Akan Diterima.
Parasuraman, Zeithaml, dan Berry (Tjiptono, 1988). Indikator Kualitas Layanan.
Putu Rara Dan Ni Luh, 2016. Pengaruh Kualitas Pelayanan Sanksi Perpajakan Terhadap Kepatuhan Dan Kepuasan Serta Penerapan E-Filing Pada Kepatuhan Wajib Pajak.
Putra, R., & Renaldo, N. (2020). Peningkatan Kepuasan Kerja dan Kinerja Guru melalui Komitmen, Budaya Organisasi, Motivasi, dan Gaya Kepemimpinan Guru SLTA Sederajat di Kabupaten Rokan Hilir. Procuratio: Jurnal Ilmiah Manajemen, 8(1), 125–139.
Putri, dkk. (2013). Kepatuhan Pajak Dapat Disebabkan Oleh Faktor-Faktor Kesadaran Wajib Pajak, Kewajiban Moral.
Priansa (2017). Lima Elemen Yang Menyangkut Kepuasan Konsumen
Rahman (2010) kepatuhan perpajakan merupakan keadaan dimana Wajib Pajak memenuhi segala kewajiban perpajakannya dan melaksanakan hak perpajakan wajib pajak.
Renaldo, N., & Augustine, Y. (2022). The Effect of Green Supply Chain Management, Green Intellectual Capital, and Green Information System on Environmental Performance and Financial Performance. Archives of Business Research, 10(10), 53–77. https://doi.org/10.14738/abr.1010.13254
Renaldo, N., Jollyta, D., Suhardjo, Fransisca, L., & Rosyadi, M. (2022). Pengaruh Fungsi Sistem Intelijen Bisnis terhadap Manfaat Sistem Pendukung Keputusan dan Organisasi. Jurnal Informatika Kaputama, 6(3), 61–78.
Renaldo, N., Suhardjo, Suharti, Suyono, & Cecilia. (2022). Benefits and Challenges of Technology and Information Systems on Performance. Journal of Applied Business and Technology, 3(3), 302–305. https://doi.org/https://doi.org/10.35145/jabt.v3i3.114
Renaldo, N., Suharti, Andi, Putri, N. Y., & Cecilia. (2021). Accounting Information Systems Increase MSMEs Performance. Journal of Applied Business and Technology, 2(3), 261–270. https://doi.org/https://doi.org/10.35145/jabt.v2i2.74
Rochmah, A 2014 Pengaruh Penerapan Sistem Administrasi Perpajakan Modern Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak, Jurnal Ilmu & Riset Akuntansi Vol. 3 No. 10.
Saiful Bahri (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Pajak, Pemahaman Peraturan Perpajakan Serta Sanksi Perpajakan Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak
Saputri dan Indriani (2019) Sistem Elektronik (E-System) Perpajakan Secara Positif Mempengaruhi Kepuasan Dan Kepatuhan Wajib Pajak.
Saputro, P. A., Irman, M., & Panjaitan, H. P. (2022). Quality of Socialization, Services, and Electronic Services on Taxpayer Satisfaction and Taxpayer Compliance at Kantor Pelayanan Pajak Madya Pekanbaru. Journal of Applied Business and Technology, 3(3), 287–301.
Seddon et al (1996). Kepuasan Pengguna Dapat Didefinisikan Sebagai Perasaan Akhir Berupa Rasa Senang Atau Tidak Senang Yang Dihasilkan Interaksi Dengan Sistem.
Setiaman (2020). Prosedur Bootstrapping Digunakan Untuk Mengevalusi Korelasi Variabel Latent Yang Terbentuk, Tergambarkan Pada Analisis Jalur (Path Analysis) Nilai Koefisien Korelasi, Koefisien Determinan (R-Squared) Dan Signifikansi Kontribusi Variabel Eksogen Terhadap Endogen.
Sisilia, (2016). Kepatuhan Menghitung Pajak Terutang, Kepatuhan Membayar Pajak Tepat Waktu & Kepatuhan Melaporkan SPT Tepat Waktu.
Sudarno, Priyono, Renaldo, N., Hutahuruk, M. B., Suyono, Suhardjo, & Andi. (2022). Nature of the Prophet Muhammad Saw’s Amanah in Technology Service Business. International Journal of Advanced Multidisciplinary Research and Studies, 2(4), 506–509.
Sudarno, Renaldo, N., Hutahuruk, M. B., Suhardjo, Suyono, Putri, I. Y., & Andi. (2022). Development of Green Trident Measurements to Improve Environmental Performance: Literature Study. International Journal of Advanced Multidisciplinary Research and Studies, 2(1), 53–57.
Suhardjo, Renaldo, N., Andi, Sudarno, Hutahuruk, M. B., Suharti, & Veronica, K. (2022). Bonus Compensation and Real Earnings Management: Audit Committee Effectiveness as Moderation Variable. The Accounting Journal of BINANIAGA, 07(01), 89–102. https://doi.org/10.33062/ajb.v7i1.495
Suyono, Firnando, F., Yuliendi, R. R., Sudarno, & Putri, N. Y. (2022). The Effect of Quality Service on Client Satisfaction and Loyalty in Tax and Management Consultant Office. International Conference on Business Management and Accounting (ICOBIMA), 1(1), 213–228.
Undang-Undang Pajak Lengkap 2015. Mitra Wacana Media. Jakarta
Utami (2006: 263-264). Faktor–Faktor Yang Memengaruhi Kualitas Layanan Agar Dapat Menyediakan Layanan Yang Melebihi Standar.
Wang, Y., Zhang, Z., Zhu, M., & Wang, H. (2020). The Impact of Service Quality and Customer Satisfaction on Reuse Intention in Urban Rail Transit in Tianjin, China. Sage Open, 1–10. https://doi.org/10.1177/2158244019898803
Yusrizal, Renaldo, N., & Hasri, M. O. (2021). Pengaruh Good Governance dan Whistleblowing System terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi dengan Risiko Sanksi Pajak sebagai Moderasi di KPP Pratama Pekanbaru Tampan. Bilancia: Jurnal Ilmiah Akuntansi, 5(2), 119–134.
Y, Andreanto, 2016. kepatuhan Wajib Pajak suatu ketaatan untuk melakukan ketentuan atau aturan perpajakan yang diwajibkan atau diharuskan untuk dilaksanakan.
Zeithaml dan Bitner (2018) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Pelanggan.
Published
2023-05-31
How to Cite
CHANDRA, Teddy et al. Corporate Taxpayer Satisfaction and Compliance Analysis at Pratama Dumai Tax Office: Review of the Service System. International Conference on Business Management and Accounting, [S.l.], v. 1, n. 2, p. 429-442, may 2023. ISSN 2988-5590. Available at: <https://ejournal.pelitaindonesia.ac.id/ojs32/index.php/ICOBIMA/article/view/3071>. Date accessed: 03 oct. 2023. doi: https://doi.org/10.35145/icobima.v1i2.3071.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.