ANALISIS PENGARUH KECERDASAN EMOSIONAL, KECERDASAN SPIRITUAL DAN KECERDASAN INTELEKTUAL TERHADAP SELF EFFICACY DAN KINERJA GURU SEKOLAH DARMA YUDHA PEKANBARU


Abstract
Employee performance problems always attract interest to be studied, because employee performance is the spearhead for measuring the achievement of company goals. The success in achieving the goals of a company is very much determined by the workforce factor who has adequate work performance, especially in the current intense business competition. Likewise in schools that are engaged in educational services, where the contact between students and educators is relatively intensive, the self-efficacy of educators is one of the key factors determining school success. The purpose of this study was to examine the influence of Emotional Intelligence, Spiritual Intelligence, and Intellectual Intelligence on Self Efficacy and Teacher Performance at Darma Yudha School Pekanbaru. The respondents of this research were 70 teachers. As exogenous variables are Emotional Intelligence, Spiritual Intelligence, and Intellectual Intelligence. While the endogenous variables consist of Self Efficacy and Teacher Performance. The analytical tool used in this research is path analysis using PLS-SEM. The results of the hypothesis test show that Emotional Intelligence has no significant effect on Self Efficacy and Teacher Performance, while Spiritual Intelligence, Intellectual Intelligence has a significant effect on Self Efficacy and Teacher Performance. For the Self Efficacy variable has a significant effect on teacher performance. The results of this study suggest that schools socializing school values through socialization or seminars on teacher career development will be able to motivate and provide a clear picture of the main duties and functions of teachers.
Permasalahan kinerja karyawan selalu menarik minat untuk dikaji, karena kinerja karyawan merupakan ujung tombak untuk mengukur pencapaian tujuan perusahaan. Keberhasilan pencapaian tujuan suatu perusahaan sangat ditentukan oleh faktor tenaga kerja yang mempunyai prestasi kerja yang memadai, apalagi dalam persaingan bisnis yang ketat seperti saat ini. Demikian juga halnya pada sekolah yang bergerak di bidang jasa pendidikan, dimana kontak antara murid dan tenaga pendidik relatif intensif, self efficacy tenaga pendidik menjadi salah satu faktor kunci penentu keberhasilan sekolah. Tujuan penelitian ini adalah untuk menguji pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, dan Kecerdasan Intelektual terhadap Self Efficacy dan Kinerja Guru Sekolah Darma Yudha Pekanbaru. Responden penelitian ini adalah guru sebanyak 70 orang. Sebagai variabel eksogen adalah Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, dan Kecerdasan Intelektual. Sedangkan variabel endogen terdiri atas Self Efficacy dan Kinerja Guru. Alat analisis yang akan digunakan dalam penelitian ini adalah path analysis dengan penggunakan PLS-SEM. Hasil uji hipotesis menunjukkan bahwa Kecerdasan Emosional tidak signifikan berpengaruh terhadap Self Efficacy dan Kinerja Guru sedangkan Kecerdasan Spiritual, Kecerdasan Intelektual signifikan berpengaruh terhadap Self Efficacy dan Kinerja Guru. Untuk variabel Self Efficacy signifikan berpengaruh terhadap Kinerja Guru. Hasil penelitian ini menyarankan agar sekolah mensosialisasikan nilai-nilai sekolah melalui sosialisasi atau seminar tentang pengembangan karir guru akan dapat memotivasi dan memberikan gambaran yang jelas tentang tugas pokok dan fungsi guru.
References
Ardi, Venna Trilolita Putri, Endang Siti Astuti, and M. Cahy. Widyo Sulistyo. 2017. “Pengaruh Self Efficacy Terhadap Employee Engagement Dan Kinerja Karyawan (Studi Pada Karyawan PT.Telekomunikasi Indonesia Regional V Surabaya).” Studi Pada Karyawan PT Telekomunikasi Indonesia Regional V Surabaya 52(1):163–72.
Cherian, Jacob, and Jolly Jacob. 2013. “Impact of Self Efficacy on Motivation and Performance of Employees.” International Journal of Business and Management 8(14):80–88.
Farida, Ullin Nuril, and Badrus. 2019. “Hubungan Tingkat Kecerdasan Spiritual Dan Kecerdasan Sosial Terhadap Self Efficacy Pada Siswa Kelas XI Di MAN 4 Madiun.” 9(April).
Ghanadi, Zahra, and Saeed Ketabi. 2014. “The Relationship between Emotional Intelligence and Learners’ Beliefs about Language Learning: Iranian Advanced EFL Learners in Focus.” Theory and Practice in Language Studies 4(3):518–23.
Hidayat, Herman, and Ivan aires Setiawan. 2016. “Pengaruh Self Esteem Dan Self Efficacy Terhadap Kinerja Karyawan (Studi Pada Karyawan PT. Tomo Food Industri, Sumedang).” Jurnal Sains Manajemen & Akuntans V111(2):1–10.
Iswandi, Fauziyyah. 2017. “Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Emosional, Dan Spiritual Terhadap Kinerja Auditor Pada Kantor Akuntan Publik Dengan Variabel Moderasi Disiplin Kerja Di Wilayah DKI Jakarta.” Skripsi 1–152.
Matthews, Shameema. 2012. “The Relationship between Emotional Intelligence and Self-Efficacy amongst Teachers in the Western Cape.” Department of Industrial Psychology at the University of the Western Cape Supervisor: (November):1–105.
Ningsih, Nur Ayu Setia, and Sigit Hermawan. 2019. “Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, Dan Perilaku Belajar Terhadap Pemahaman Atas Akuntansi Dasar Mahasiswa Dengan Kepercayaan Diri Sebagai Pemoderasi.” Journal of Accounting Science 3(1):60.
Rahmasari, Lisda. 2012. “Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, Dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Kinerja.” Journal of Chemical Information and Modeling 53(9):1689–99.
Sholiha, Milatus, H. Hadi Sunaryo, and Ach. Agus Priyono. 2017. “Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Kinerja Guru SMP An-Nur Bululawang-Malang.” Warta Ekonomi 07(17):78–92.
Sustiyatik, Enni. 2019. “Pengaruh Kecerdasan Intelektual Terhadap Kinerja Guru Dalam Mengajar Di SMAN 5 Kediri.” Universitas Kediri 53(9):1689–99.
Titrek, Osman, Ceren Cetin, Esra Kaymak, and Merve Melike Kasikci. 2018. “Academic Motivation and Academic Self-Efficacy of Prospective Teachers.” Journal of Education and Training Studies 6(11a):77.
Wagiran, Soenarto, and FX Soedarsono. 2013. “Determinan Kinerja Guru Smk Bidang Keahlian Teknik Mesin.” Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan 17(1):148–71.
Yani, Fitri. 2011. “Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Spiritual Dan Kecerdasan Sosial Terhadap Pemahaman Akuntansi.” JST (Jurnal Sains Terapan) 2(1):1–14.
Yozgat, Prof. Dr. Ugu., Assoc. Prof. Dr. Serr. Yurtkoru, and Elif Bilginoglu. 2013. “Job Stress and Job Performance Among Employees in Public Sector in Istanbul: Examining the Moderating Role of Emotional Intelligence.” Procedia - Social and Behavioral Sciences 75:518–24.
Kurniawati, Apriliani Dewi, Hadi Sunaryo, and Achmad Agus Priyono. 2018. “Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, Dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Kinerja Guru.” Studi Empiris Pada Guru MTs Darul Hikmah Ngompak, Ngawi, Jawa Timur 143–57.
Marghzar, Simin Hashemi, and Amir Marzban. 2018. “The Relationship between Spiritual Intelligence and Efficacy among Iranian EFL Teachers.” Theory and Practice in Language Studies 8(1):67.