CUSTOMER INTEREST IN USING MANDIRI M-BANKING: CAN EASE OF USE, TRUST, INFORMATION TECHNOLOGY READINESS, AND SOCIAL FACTORS AFFECT IT?

  • Maydelyn Goh Institut Bisnis dan Teknologi Pelita Indonesia
  • Evelyn Wijaya Institut Bisnis dan Teknologi Pelita Indonesia
  • Achmad Tavip Junaedi Institut Bisnis dan Teknologi Pelita Indonesia
  • Agus Hocky Institut Bisnis dan Teknologi Pelita Indonesia
Abstract viewed = 0 times
PDF downloaded = 0 times

Abstract

Changes in information technology have encouraged banks to provide easy access to information services for their customers in conducting transaction processes by launching electronic banking services. This study aimed to analyze the effect of ease of use, trust, information technology readiness, and social factors on customer interest in using Mandiri M-Banking. The research population was M-banking users of Mandiri Bank at the Pekanbaru Branch Office with a sample size of 120 people. Research analysis method was multiple linear regression analysis using SPSS 21. The results showed a positive and significant relationship between trust and information technology readiness on customer interest in using Mandiri M-banking. While ease of use and social factors did not significant on customer interest in using Mandiri M-banking.

References

Arif, I., Komardi, D., & Putra, R. (2021). Brand Image, Educational Cost, and Facility on Student Satisfaction and Loyalty at STIE Pelita Indonesia. Journal of Applied Business and Technology, 2(2), 118–133.
Arthana, Yudhi W, Rukhviyanti, N. (2015). Pengaruh Minat Individu terhadap Penggunaan Mobile Banking (M-Banking): Model Kombinasi Technology Acceptance Model (TAM) dan Theory of Planned Behavior(TPB). Jurnal Informasi, VII(1), 25–44.
Artini. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Penggunaan Uang Elektronik Pada Aplikasi OVO. 102–103. http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/62071
Britama.com. (2012). Sejarah dan Profil Singkat BMRI (Bank Mandiri (Persero) Tbk). https://britama.com/index.php/2012/10/sejarah-dan-profil-singkat-bmri/
Chandra, T., Renaldo, N., & Putra, L. C. (2018). Stock Market Reaction towards SPECT Events using CAPM Adjusted Return. Opción, Año 34(Especial No.15), 338–374.
Djaali. (2011). Psikologi Pendidikan. PT Bumi Aksara : Jakarta.
Desmayanti, E. (2012). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penggunaan Fasilitas E-Filling Oleh Wajib Pajak Sebagai Sarana Penyampaian Spt Masa Secara Online Dan Realtime. Jurnal Akuntansi, 1(1), 1–12.
Dewi, N., & Warmika, I. (2016). Peran Persepsi Kemudahan Penggunaan, Persepsi Manfaat Dan Persepsi Resiko Terhadap Niat Menggunakan Mobile Commerce Di Kota Denpasar. None, 5(4), 251442.
Djamarah, S. B. (2015). Psikologi Belajar. PT. Rineka Cipta.
Fakhrurozi, A. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Menggunakan Mobile Banking Pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Surakarta. Akuntansi, 1–14. http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/62071
Fiddin, F., Kamaliah, K., & Hardi, H. (2013). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Pemanfaatan Sistem Informasi Dan Penggunaan Sistem Informasi (Studi Pada Satuan Kerja Perangkat Daerah Pemerintah Provinsi Riau). Sorot, 8(1), 77. https://doi.org/10.31258/sorot.8.1.2352
Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS, Edisi Ketujuh. In Aplikasi Analisis Multivariate dengan Pogram SPSS. Badan Penerbit Universitas Diponegoro. https://doi.org/10.1126/science.1158668
Jacksen, Chandra, T., & Putra, R. (2021). Service Quality and Brand Image on Customer Satisfaction and Customer Loyalty at Pesonna Hotel Pekanbaru. Journal of Applied Business and Technology, 2(2), 142–153.
Jati, N. J. (2012). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Pemanfaatan Dan Penggunaan Sistem E-Ticket (Studi Empiris pada Biro Perjalanan di Kota Semarang). Diponegoro Journal of Accounting, 1(1), 511–524.
Kurnia, C., & Djatikusuma, E. S. (2014). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Nasabah untuk Menggunakan M-Banking. Jurnal STMIK GI MDP Palembang, 1–13.
Lin, J. C., & Chang, H. (2011). The Role of Technology Readiness in Self Service Technology Acceptance. Managing Service Quality: An International Journal, 21(4), 424–444.
Ningrum, T. W. (2016). Pengaruh Ekspektasi Kinerja, Ekspektasi Usaha, Faktor Sosial, Kesesuaian Tugas dan Kondisi yang Memfasilitasi Pemakai terhadap Minat Pemanfaatan Sistem Informasi. Simposium Nasional Sistem Teknologi Informasi, 1–23.
Nyoto, Renaldo, N., Karuppannan, G., Bhuiyan, A. B., & Kumarasamy, M. M. (2021). The Determinance of the Financial Behavior among Graduate Students in Indonesia. Australian Finance & Banking Review, 5(1), 29–42. https://doi.org/https://doi.org/10.46281/afbr.v5i1.1009
Prasetya, D. B. (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Wajib Pajak Dalam Penggunaan E-Filing. 21.
Pratama, A. B., & Suputra, I. D. G. D. (2019). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunaan, dan Tingkat Kepercayaan Pada Minat Menggunakan Uang Elektronik. E-Jurnal Akuntansi, 27(2), 927. https://doi.org/10.24843/eja.2019.v27.i02.p04
Pratiwi M. T., Indriani, F. J. S. (2017). Analisis Pengaruh Technology Readiness Terhadap Minat Menggunakan TCASH di Kota Semarang (Doctoral dissertation, Diponegoro University).
Rafdinal, W. S. dan W. (2021). Peran Kesiapan Teknologi dalam Minat Menggunakan Aplikasi Pembayaran Seluler di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Riset Bisnis, 7(1), 22–32. https://jurnal.polban.ac.id/an/article/view/2266
Ramadhan, R. (2016). Persepsi Kemudahan Penggunaan, Persepsi Kredibilitas, dan Persepsi Harga Pada Niat Nasabah Menggunakan Layanan Mobile Banking di Bank Syariah Mandiri Surabaya. Universitas Airlangga.
Renaldo, N., Sudarno, Hutahuruk, M. B., Junaedi, A. T., Andi, & Suhardjo. (2021). The Effect of Entrepreneurship Characteristics, Business Capital, and Technological Sophistication on MSME Performance. Journal of Applied Business and Technology, 2(2), 109–117.
Roainy, B. (2018). Pengaruh Perceived Usefulness, Kepercayaan, Dan Self Efficacy Terhadap Minat Penggunaan SMS Banking bagi Nasabah pada PT. Bank Sumsel Babel KCP Syariah UIN Raden Fatah Palembang.
Romadloniyah, A. L., & Prayitno, D. H. (2018). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan, Persepsi Daya Guna, Persepsi Kepercayaan, Dan Persepsi Manfaat Terhadap Minat Nasabah Dalam Menggunaan E-Money Pada Bank Bri Lamongan. Jurnal Akuntansi, 3(3), 699. https://doi.org/10.30736/jpensi.v3i3.163
Sang Ayu Putu Syaninditha, P. E. S. (2017). Pengaruh Persepsi Kegunaan, Persepsi Kemudahan, Faktor Sosial, Dan Kondisi Yang Memfasilitasi Terhadap Minat Penggunaan E-Filing. E-Jurnal Akuntansi, 21(1).
Saputri, D. (2017). Pengaruh Kemudahan, Daya Guna, Kenyamanan, Kepercayaan terhadap Minat Nasabah Pengguna Mobile Banking pada PT Bank BRI Syariah Kantor Cabang Tanjung. 145–146. http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/2636
Wibowo, S. F., Rosmauli, D., & Suhud, U. (2015). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Fitur Layanan, Dan Kepercayaan Terhadap Minat Menggunakan E-Money Card (Studi Pada Pengguna Jasa Commuterline Di Jakarta). JRMSI - Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia, 6(1). https://doi.org/10.21009/jrmsi.006.1.06
Wulandari W S, dan S. (2013). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pemanfaatan Teknologi Informasi pada Akuntan Publik Di Semarang. Jurnal Universitas Diponegoro, 2(1), 1–11.
Published
2022-11-30
How to Cite
GOH, Maydelyn et al. CUSTOMER INTEREST IN USING MANDIRI M-BANKING: CAN EASE OF USE, TRUST, INFORMATION TECHNOLOGY READINESS, AND SOCIAL FACTORS AFFECT IT?. International Conference on Business Management and Accounting, [S.l.], v. 1, n. 1, p. 143-153, nov. 2022. Available at: <https://ejournal.pelitaindonesia.ac.id/ojs32/index.php/ICOBIMA/article/view/2758>. Date accessed: 30 mar. 2023.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.